خريد فرش ماشينى  ,سیگنال فارکس  ,buy glass mosaic tile online  ,Covid 19 Clinic testing and vaccination  ,طراحی وب سایت  ,دستگاه ضبط صدا  ,عکاسی صنعتی  ,آموزشگاه خیاطی  ,download serial irani  ,آبنما خانگی  ,صنایع دستی اصفهان  ,میناکاری  ,
درمان افسردگي پيش از قاعدگي روانشناسي .

روانشناسي

درمان افسردگي پيش از قاعدگي

درمان افسردگي پيش از قاعدگي

چگونه افسردگي پيش از قاعدگي را بهبود بخشيم

سندرم پيش از قاعدگي (PMS) مجموعه اي از علائم جسمي و عاطفي را شامل مي شود كه از يك هفته يا حدود قبل از عادت ماهانه شروع مي شود. اين سندرم باعث مي شود بعضي از افراد سطوح نامتعادلي از هيجانات را تجربه كنند كه معمولا ناخوشايند نيز هستند.

سندرم پيش از قاعدگي همچنين مي تواند در هفته هاي منتهي به قاعدگي افراد را افسرده كند. اين وضعيت ممكن است باعث شود شما موارد زير را تجربه كنيد:

غم

تحريك پذيري

اضطراب

خستگي

خشم

دوره هايي از گريه كردن

فراموشكاري

بي علاقگي به رابطه زناشويي

تغيير در خواب

تغيير در اشتهاء

دلايل مرتبط با افسردگي پيش از قاعدگي

اختلال ملال پيش از قاعدگي (PMDD))

اختلال ملال پيش از قاعدگي بسيار شبيه PMS است، اما علائم آن شديدتر است. بسياري از افراد مبتلا به PMDD گزارش مي كنند كه قبل از قاعدگي احساس افسردگي مي كنند. برخي از آنها تا حدي افكار خودكشي را تجربه مي كنند. تحقيقات اخير برآورد كرده است كه حدود 75 درصد از زنان در دوران باروري خود PMS را تجربه مي كنند. درمان افسردگي پيش از قاعدگي در اين شرايط ضرورت پيدا مي كند. اين ميزان براي PMDD 3 تا 8 درصد است.

قاعدگي تشديد شده (PME).

اين وضعيت به زماني مربوط مي شود كه علائم يك بيماري زمينه اي، از جمله افسردگي، در هفته ها يا روزهاي منتهي به قاعدگي بدتر شود. افسردگي يكي از شايع ترين مشكلات زمينه اي مشاهده شده مي باشد. تقريباً نيمي از زناني كه تحت PME را تجربه مي كنند، افسردگي يا اضطراب زمينه اي دارند.

drramin , /

dralavi ,

dralavinezhad , /

drraminalavi ,

drraminalavinejad ,

براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد درمان افسردگي پيش از قاعدگي ادامه مطلب را مطالعه بفرمائيد.

چرا درمان افسردگي پيش از قاعدگي؟

متخصصان درباره علت دقيق سندرم پيش از قاعدگي مطمئن نيستند. اما احتمالاً با نوسانات هورموني كه در نيمه دوم چرخه قاعدگي اتفاق مي افتد مرتبط است.

در زمان نامبرده شده، بدن شما تخمك آزاد مي كند و باعث كاهش سطح استروژن و پروژسترون مي شود. تغيير در اين هورمون ها مي تواند علائم جسمي و رواني ايجاد كند.

تغيير در سطح استروژن و پروژسترون نيز بر ميزان سروتونين تأثير مي گذارد. سروتونين يك انتقال دهنده عصبي است كه به تنظيم خلق و خو، چرخه خواب و اشتها كمك مي كند. سطح پايين سروتونين علاوه بر مشكلات خواب و اشتهاء با احساس غم و تحريك پذيري مرتبط است.

در برخي افراد اين علائم قابل مديريت هستند. اما وقتي مشكلات زمينه اي وجود داشته باشد يا حساسيت به علائم زاد باشد، درمان افسردگي پيش از قاعدگي ضرورت پيدا مي كند.

آيا درمان افسردگي پيش از قاعدگي امكان پذير است؟

از رواندرماني هاي اثربخش براي افسردگي يش از قاعدگي مي توان اسفاده كرد. همچنين تغيير در سبك زندگي و در موارد شديد دارودرماني ممكن است به تسكين علائم عاطفي شما كمك كند.

علائم خود را پيگيري كنيد

شروع به پيگيري چرخه قاعدگي و احساسات خود در طول مراحل مختلف آن كنيد. اين كار به شما كمك مي كند تا اطمينان پيدا كنيد كه علائم افسردگي در واقع به چرخه هورموني شما مرتبط است. آگاهي از اينكه دليلي مشخصي براي احساس ناراحتي شما وجود دارد مي تواند به حفظ انسجام شما كمك كند.

اگر بخواهيد علائم خود را با روانشناس خود در ميان بگذاريد، داشتن يك گزارش دقيق از چند چرخه آخر نيز مفيد است. هنوز در مورد سندرم پيش از قاعدگي رويكردي اجتنابي وجود دارد. بنابراين پايش اين وضعيت به شما كمك كند تا تشخيص و درمان بهتري دريافت كنيد.

كنترل هورموني بارداري

روش هاي كنترل هورموني بارداري  مانند قرص يا پچ هاي موجود مي توانند به كاهش برخي علائم جسمي PMS كمك كنند. در برخي از افراد اين قرص ها مي توانند به علائم عاطفي از جمله افسردگي نيز كمك كنند.

اما براي سايرين ، كنترل هورموني بارداري مي تواند علائم افسردگي را بدتر كند. اگر به كنترل بارداري مي پردازيد، ممكن است مجبور شويد قبل از يافتن روشي كه براي شما مناسب است، انواع مختلف جلوگيري از بارداري را امتحان كنيد.

مداخلات روانشناختي براي سندرم پيش از قاعدگي

قاعدگي يكي از مهمترين علائم عملكرد طبيعي سيستم توليد مثل در زنان بالغ است. با اين حال، گاهي اوقات ممكن است با علائم ديگري همراه باشد كه باعث مشكلات جسمي و روانشناختي براي زنان ايجا كند. به اين نوع علائم جسمي، شناختي و عاطفي كه پيش از قاعدگي ظاهر مي شوند و در آغاز دوره قاعدگي از بين مي روند سندرم قبل از قاعدگي گفته مي شود.

سندرم پيش از قاعدگي با تغييرات جسمي، شناختي، خلقي و رفتاري مشخص مي شود كه به طور دوره اي در فاز لوتئال چرخه قاعدگي اتفاق مي افتد. اين علائم يا در ابتداي قاعدگي يا بعد از آن از بين مي روند و پس از آن دوره اي بدون علامت مشاهده مي شود.

شايعترين علائم سندرم پيش از قاعدگي

شايعترين علائم سندرم پيش از قاعدگي مواردزير را شامل مي شود.

 اضطراب

افسردگي

خستگي

عصبي بودن و تحريك پذيري

احساس از دست دادن كنترل

گيجي

تغيير در الگوي خواب و اشتها

سردرد

تورم و حساسيت پستان

دردهاي مفصلي يا عضلاني

اين سندرم اثرات نامطلوبي بر زندگي زنان دارد و از اين رو فعاليتهاي زير تحت تأثير سندرم قرار خواهند گرفت:

 فعاليت هاي روزمره در خانه

روابط شخصي

فعاليتهاي اجتماعي

اوقات فراغت

امور جنسي و كارايي آن

اين سندرم كه با اختلالات خلقي يا عاطفي مشخص مي شود از اهميت زيادي برخوردار است زيرا كيفيت زندگي مي تواند با نوسان خلق تغيير كند. از اين رو سندرم قبل از قاعدگي به عنوان نوعي اختلال خلقي مي تواند بر عملكردهاي شناختي بيماران تأثير بگذارد

درمان شناختي-رفتاري براي سندرم پيش از قاعدگي

روانشناسان استفاده از درمان شناختي-رفتاري براي درمان سندرم پيش از قاعدگي را مطالعه كرده اند. آنها معتقدند كه زنان مبتلا به سندرم پيش از قاعدگي ممكن است رويدادهاي روانشناختي را منفي تفسير كنند. درمان شناختي-رفتاري به زنان كمك مي كند تا روش هاي سازگارتري براي مقابله با تغييرات قبل از قاعدگي پيدا كنند.

معمولا دارو اولين روش درماني براي اختلال نارسايي قاعدگي است. با اين حال، راهكارهاي غير دارويي بايد به عنوان اولين راه حل براي انواع مختلف سندرم خفيف قبل از قاعدگي در نظر گرفته شود [15]. بسياري از روانشناسان درمان شناختي رفتاري را يكي از واجد شرايط ترين درمان ها براي افسردگي پيش از قاعدگي گزارش كرده اند.

درمان شناختي رفتاري در درمان افسردگي پيش از قاعدگي، نقشي اساسي در پيشنهاد يك چارچوب نظري براي درمان سندرم پيش از قاعدگي دارد.

انطباق با درمان، يك متغير مهم در پيش بيني نتايج درمان است.

انطباق در درمان نشان مي دهد كه چگونه بيماران از برنامه درماني تجويز شده توسط درمانگر پيروي مي كنند. عدم انطباق عبارت است از عدم پذيرش و مي تواند به عنوان نوعي عدم اطاعت از درمانگر تعريف شود.. پايبندي و ادامه درمان نيز به همان اندازه  انطباق اهميت دارد. طيف گسترده اي از عوامل روانشناختي، اجتماعي و دارويي ممكن است بر انطباق بيمار با درمان تأثير بگذارد.

شناخت درماني به يك فرد مبتلا به سندرم پيش از قاعدگي فرصت مي دهد تا پاسخ هاي خود را مرور كند و افكار و رفتار سازگارتر را تجربه كند. بيماري كه در اين نوع از درمان افسردگي پيش از قاعدگي قرار مي گيرد مي تواند انعطاف بيشتري را براي انطباق با درمان انتظار داشته باشد.

CBT "بايد به طور معمول به زنان مبتلا به سندرم قبل از قاعدگي ارائه شود"

به گفته متخصصان روانشناسي، زناني كه سندرم پيش از قاعدگي را تجربه مي كنند بايد به طور مرتب تحت درمان شناختي رفتاري باشند تا به آنها در مديريت علائم كمك شود. كمك گرفتن از رواندرماني منجر به كاهش مصرف داروها و در نتيجه كاهش عوارض جانبي و نيز تداخلات دارويي مي شود.

ذهن آگاهي و درمان افسردگي پيش از قاعدگي

ذهن آگاهي به ما كمك مي كند تا دوباره با بدن ارتباط برقرار كنيم

شما مي توانيد با آگاهي بيشتر از بدن و احساسات خود در هر لحظه، شروع به شناختن الگوهاي مخرب در چرخه قاعدگي خود كنيد. ترسيم افكار، احساسات و علائم مي تواند درك واضح تري از كاركرد روانشناختي ايجاد كند. حتي ممكن است الگوهايي را آشكار سازد كه بر اساس آنها بتوانيد پيش بيني هاي مثبتي از تغييرات خلقي بدست آوريد. به اين ترتيب، تغييرات خلقي ديگر شما را غافلگير نخواهند كرد. و مي توانيد اقدامات بيشتري براي خودمراقبتي انجام دهيد.

ذهن آگاهي و تنظيم هيجاني

اغلب ما با ترس و مقاومت به احساسات ناخوشايند پاسخ مي دهيم. يعني همانند دردهاي جسمي به آنها پاسخ مي دهيم. اما آيا مي توانيد با پذيرش و كاووش به آنها پاسخ دهيد؟

ذهن آگاهي يكي از بهترين شيوه هايي است كه براي ايجاد ارتباطي جديد با سازمان روان خود از آن استفاده مي كنيم. يك "مهمان خانه" را تجسم كنيدكه در آن احساسات مهمان شما هستند و عبور آنها را مشاهده مي كنيد. اين يك قياس مفيد است. زيرا بايد به خاطر داشته باشيد وقتي كه در يك خلق نامناسب به سر مي بريد، الزامي براي تحمل احساسات منفي وجود ندارد. اگر بتوانيد احساسات منفي خود مديريت كنيد اولين قدم در درمان افسردگي پيش از قاعدگي را بردشته ايد.

ذهن آگاهي سطح استرس را كاهش مي دهد

استرس مزمن مي تواند علائم PMS، به ويژه درد هنگام قاعدگي را تشديد كند. خوشبختانه، ذهن آگاهي مي تواند در اينجا كمك كننده باشد. مطالعات نشان دادند كه إهن آگاهي پادزهر قدرتمندي براي استرس است. زيرا با غيرفعال كردن آميگدالا - ناحيه اي از مغز كه پاسخ استرس ما را كنترل مي كند، استرس را كاهش مي دهد. با فقط 20 دقيقه تمرين ذهن آگاهي در روز، مي توانيد سطح كورتيزول خود را كاهش دهيد. و اين مي تواند به از بين بردن برخي از علائم PMS كمك كند.

با توجه به ماهيت پيچيده PMS ، متأسفانه ذهن آگاهي نمي تواند يك درمان افسردگي پيش از قاعدگي كامل را ارائه دهد. با اين حال، مي تواند به عنوان يك تكنيك همراه با ساير روش هاي درماني استفاده شود.

نمي توانيد بخوابيد؟

چرخه قاعدگي ما مي تواند الگوي خواب شما را خراب كند. اگر خوابيدن براي شما دشوار است، ذهن آگاهي مي تواند به چند شيوه مختلف به شما كمك كند.

اگر ساعات طولاني را به فكر كردن اختصاص مي دهيد، شايد نياز داشته باشد كه يك تمرين ذهن آگاهي را آزمايش كنيد. مطالعات نشان داده ذهن آگاهي روزانه مي تواند خواب را بهبود بخشد. اين ممكن است به اين دليل باشد كه ذهن آگاهي به شما كمك مي كند تا از پاسخ هاي استرس (كه مانع از خوابيدن مي شوند) خارج شويد.

براي دست يابي به آرامش بويژه اگر نيمه شب بيدار شده ايد و نمي توانيد بخوابيد، تمرين هاي تنفس آگاهانه مي تواند مفيد باشد. هر استنشاق و بازدم به عنوان يك لنگر، مكانيسمي مفيد براي دست يابي به آرامش است.

تغيير در عادات غذايي به درمان افسردگي مرتبط با قاعدگي كمك مي كند

يك آزمايش باليني نشان داده كه يك مكمل كلسيم به افسردگي مرتبط با PMS، تغيير اشتها و خستگي كمك مي كند. بسياري از غذاها منابع خوبي از كلسيم هستند:

شير

ماست

پنير

سبزيجات سبز برگ

آب پرتقال و غلات غني شده

اگر بلافاصله نتايج را مشاهده نمي كنيد ، نااميد نشويد. براي ديدن هرگونه بهبود علائم در هنگام مصرف كلسيم، ممكن است حدود سه دوره قاعدگي طول بكشد.

ويتامين B-6 همچنين ممكن است به علائم PMS كمك كند. اين ويتامين را مي توانيد در غذاهاي زير پيدا كنيد:

ماهي

مرغ و بوقلمون

ميوه

غلات غني شده

تغيير در سبك زندگي

به نظر مي رسد چندين عامل مرتبط با سبك زندگي در علائم PMS نقش دارند.

فعاليت فيزيكي

سعي كنيد حداقل 30 دقيقه بيشتر از هفته قبل فعال فيزيكي هدفمند داشته باشيد. حتي يك پياده روي روزانه در نزديكي محل زنگي شما مي تواند علائم افسردگي، خستگي و مشكل تمركز را بهبود بخشد.

خواب

كم خوابيدن مي تواند خلق شمارا كاهش دهد. سعي كنيد حداقل هفت تا هشت ساعت در شب بخوابيد، به خصوص در يكي دو هفته منتهي به زمان چرخه شما. عدم خواب كافي بر ذهن و بدن شما تأثير منفي به جا مي گذارد.

استرس هاي روزمره

استرس كنترل نشده مي تواند علائم افسردگي را بدتر كند. از تمرينات تنفس عميق و ذهن آگاهي مخصوصاً وقتي احساس مي كنيد علائم PMS بروز مي كنند استفاده كنيد تا آشفتگي حاصل از استرس مانع تصميم گيري هاي منطقي شما نشود.

دارودرماني

درمواردي كه علائم شديد باشند مصرف داروي ضد افسردگي مي تواند كمك كند. مهاركننده هاي انتخابي بازجذب سروتونين (SSRI) متداول ترين نوع داروي ضد افسردگي هستند كه براي درمان افسردگي مربوط با PMS استفاده مي شوند.

مهاركننده هاي انتخابي بازجذب سروتونين ها باعث جذب سروتونين مي شوند. در نتيجه ميزان سروتونين در مغز شما افزايش ميابد. نمونه هايي از SSRI ها عبارتند از:

سيتالوپرام (Celexa)

فلوكستين (Prozac و Sarafem)

پاروكستين (Paxil)

سرترالين (زولوفت)

داروهاي ضد افسردگي ديگري كه بر ميزان سروتونين تاثير مي گذارند نيز ممكن است به درمان افسردگي PMS كمك كنند. اين داروها شامل:

دولوكستين (Cymbalta)

ونلافاكسين (Effexor)

با دكتر خود ملاقات كنيد تا يك برنامه دارويي براي شما تهيه كند. او ممكن است به شما پيشنهاد دهند كه فقط در طي دو هفته قبل از شروع علائم، يك داروي ضد افسردگي مصرف كنيد. در موارد ديگر ، ممكن است مصرف هر روز آنها توصيه شود.

پيدا كردن پشتيباني

هنگامي كه افسردگي پيش از قاعدگي طاقت فرسا مي شود، معمولا است اولين متخصصي كه به او مراجعه مي شود زنان و زايمان است. مهم است كه پزشك كسي باشد كه به او اعتماد داريد و علائم شما را جدي مي گيرد. ممكن است از عوارض جانبي داروها اطلاع كافي داشته باشيد. همچنين انگيزه لازم براي رواندرماني نيز وجود داشته باشيد. در اين شرايط براي درمان افسردگي پيش از قاعدگي مي توانيد از شيوه هايي به غير از دارودرماني استفاده كنيد.

Recorse: https://drraminalavi.com/%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%a7%d9%81%d8%b3%d8%b1%d8%af%da%af%db%8c-%d9%be%db%8c%d8%b4-%d8%a7%d8%b2-%d9%82%d8%a7%d8%b9%d8%af%da%af%db%8c/


برچسب: ،
بازدید:

نوشته شده: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۴۹:۳۸ توسط:اميد موضوع:
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
موضوعات
    موضوعي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
آمار
امروز : 9
دیروز : 1
افراد آنلاین : 1
همه : 60
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
لینک های روزانه
لينكي ثبت نشده است
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
چت باکس
صفحات
[ ]